10 August 2010

terawih pertama 2010

semua budak-budak rumah sewa sibuk bersiap nak ke surau .
surau dengan rumah kitorang adala dalam tak sampai 200 meter .
masing-masing baru nak sibuk cari kain pelikat la baju melayu la semua .
bilik air pun pakat berebut habis .
rumah ni ada 3 bilik air tapi satu je yang senonoh sikit nak panggil bilik air.
lagi dua tu tak habis-habis dengan masaalah perpaipan .
adala juga kitorang bawak hal ni ketengah dan berbincang dengan tuan rumah .
last-last haram tiada tindakan susulan yang diambil .
selamat gua masih boleh bersabar lagi .
jangan sampai gua bawa hal ni ke pengetahuan Aduan Rakyat TV3 .
brader Karam tu boleh tahan juga dia punya kuasa .

azan isyak hampir berkumandang . Syidi dah kelam kabut .
gua suruh Akmal , Syidi , Syapiq dengan Adib pegi dulu .
awal-awal lagi gua dah sound dorang kalau tak sempat mungkin gua masuk second half solat isyak tu .


dah siap-siap apa yang patut , gua pun bergerak la ke surau bersama Achai dengan Karim .
tutup lampu tutup pintu kunci gate .
bulan-bulan puasa ni syaitan memang kena ikat tapi kutu pecah rumah tak boleh kira jugak .
bila-bila masa saja dorang on.

kami melangkah ke surau .
gua sengaja buat langkah kecik-kecik sebab gua dengar setiap langkahan ke surau itu pahala .
kalau dah gua langkah 1000 langkahan ke surau , lu orang pandai-pandai sendiri la kira berapa pahala gua dah dapat .
tu kalau 1000 , cuba kalau sejuta. hah amacam ? !

tengah leka bersembang sambil melangkah ke surau , gua teringat satu benda !
gua terus jadi panas .
cis !


*********

dari bilik tingkat atas rumah sewa kami , sayup-sayup kedengaran suara Najib . . .

" weh semua budak dah pegi ke ? ! "



gua langkah patah balik pegi buka gate rumah .
Jahanam punya Najib !


----------------------------------------------------------------

solat isyak baru saja selesai .
sementara menunggu solat terawih gua lepak di satu sudut surau bersama Najib Karim dengan Achai .
masing-masing jenis diam tak banyak cakap stail orang beriman sudah semayang .

tiba-tiba gua ada nampak satu budak kecik .
gua syak budak ni boleh tahan dia punya samseng kat area perumahan ni .
mungkin juga dia pegang scene bolasepak budak budak kecik taman .
gua selalu juga nampak dia ulang alik petang-petang depan rumah gua dengan bola sebijik .

gua tak cakap banyak terus tegur
" lu ada mercun ? "

dia diam sambil geleng kepala .
muka cuak serba salah .

jahanam jenis belum sunat lagi ni gua agak !


gua alih perhatian ke budak kecik baju hitam depan gua .
gua syak budak ni mesti dalam lingkungan umur dajah satu ke dajah dua macam tu .
gua harap-harap budak ni tak menghampakan gua .
gua mula langkah nak tegur budak tu .

belum sempat gua buka mulut nak tegur , gua dah tukar fikiran .
gua rasa bersalah .
gua tak jadi tegur .
gua undur sila gua ke belakang sedikit .


belakang baju hitam budak tu tertulis tulisan kaler putih :  

A P I  M E M B U N U H !  C E G A H L A H !  9 9 9 .






Jahanam jahanam jahanam !


ouh ouh yeahhh !

No comments: