11 August 2011

pengalaman berbasikal saya

Dulu gua pernah ' into ' juga dengan arena berbasikal ni . Abah gua pernah beli gua satu basikal biasa biasa jenama ‘ Satria ’. Gila apa zaman tu basikal pun jenama kereta Proton . Power , power ! 

Zaman tu belum ada budak budak Fixie lagi . Budak budak Fixie sekarang pun gua agak time tu guna basikal pacuan empat roda lagi . Budak BMX gua tak berapa pasti . Tapi yang gua pasti zaman tu semua budak yang main basikal dipandang sama rata di mata masyarakat sekeliling . Tiada perbezaan taraf dikalangan basikal ketika itu . Asalkan nama basikal , tak kiralah lu basikal LeRun ke , basikal ada gear ke , basikal mini ke , basikal tua ke , kiranya semua sama saja lah . Cuma tolak basikal senaman yang tak bergerak letak dalam rumah tu , dengan beca je . Hah dua tu kira kategori lain !

Tapi sekarang ni dah susah . Kalau sebut basikal nak kena sebut sekali basikal apa . Fixie ke , basikal BMX ke , basikal murah ke . Banyak la lagi kategori basikal kiranya sekarang ni .



Jahanam mukadimmah saja pun dah panjang bukan main !


********


Ada satu tahun tu , gua tak ingat  masa tu gua darjah satu ke darjah dua , tapi yang gua ingat masa tu gua belum ada makwe lagi . Sekarang pun belum ada makwe jugak ! Okay saja la nak bagitahu . Heheheh.

Zaman tu gua tak pasti budak budak dah kenal internet ke belum . Friendster apa tah lagi . Kalau gua balik zaman tu sebut perkataan Friendster silap silap diaorang ingat tu nama makwe orang putih .
Boleh jadi juga tu , boleh jadi .

Satu petang tu gua keluar bermain sorang sorang dengan basikal Satria gua . Disebabkan gua dah ada basikal , gua tak kisah main sorang sorang . Yes , gua memang macam ni . Kalau dapat satu satu benda yang boleh buat gua seronok , tak bersosial dengan orang pun takpa . Macam sekarang ni gua dah ada leptop dengan internet , tak keluar berkawan dengan orang pun bukannya masaalah sangat bagi gua . Hehehehehe !


Hah kat mana dah gua berhenti pasal basikal tadi ?


Ouh ! Hah , berbalik kepada cerita berbasikal di waktu petang tadi . Disebabkan zaman tu kebanyakkan budak lelaki ada basikal sendiri , jadinya ramai yang cuba berlagak dengan kemahiran berbasikal masing masing . Ada yang boleh buat willy , ada yang boleh bawak basikal sambil lepas tangan dan tak kurang hebatnya ada yang terbalikkan basikal ke lantai dan pusing pengayuh dengan tangan kononnya benda tu mesin kisar ABC ( ais batu campur ). Entah apa punya imajinasi pun gua tak tahu .
Jahanam , jahanam ~

Nak dijadikan cerita , petang tu gua mendapat satu idea untuk mencuba skil baru dalam dunia berbasikal . Ini didorong oleh perasaan ingin mencuba dan perangai ' tak ada kerja cari kerja '. Biasalah jiwa muda ni spirit dia lain macam sikit . Kadang kadang gua berangan jadi budak budak scrambler macam Azroy dalam Gila Gila Remaja atau jadi Ali Setan . Hal hal macam tu memang mudah buat gua teruja .

Skil yang cuba gua try itu ialah skil mengayuh basikal sambil memejamkan mata . Peh , nama skil saja pun dah power ! Dengan tanpa rasa takut dan hati kering gua praktikkan skil tersebut di lorong hadapan rumah gua sorang sorang .

Gua kayuh basikal pada kelajuan sedap sedap kayuh . Bila gua dah rasa selesa dengan corak pergerakan basikal gua , gua pejam mata . Stereng basikal gua pegang betul betul takut balancing dia ‘ lari ’. Semuanya berjalan lancar untuk beberapa meter sehinggalah tiba tiba . . .



BANGGG ! ( okay bunyi ni over sangat tapi ada la bunyi sikit tapi gua tak ingat bunyi dia macam mana )


Jahanam ! macam mana boleh terlanggar belakang kereta jiran gua ni ? Yang pakcik ni pun satu , apa hal pergi parking bawah pokok depan rumah dia? ! Parking la dalam rumah bawah bumbung ! Ini nasib baik tayar basikal gua buat dari getah . Kalau besi mungkin dah lain macam cerita dia masa tu .

Gua gabra ! Gua perati kiri kanan kalau kalau ada orang nampak atau perasan kejadian tu .

Bagus ! Takda orang nampak .


Gua pandang belakang kereta pakcik tu yang gua langgar . Okay takda calar calar . Nomber plet pun okay lagi takda patah .

Fuh ! Nasib baik .


Gua tengok kiri kanan sekali lagi kalau kalau ada orang nampak atau perasan kejadian tu .
Okay , masih takdak orang nampak .


Gua cepat cepat kayuh basikal balik rumah !
Sampai rumah gua letak basikal kat tepi , gua lari masuk dalam rumah kelam kabut .

Gua bukak tv ' tune ' cerita Power Rangers !


 " Peh ! Power Rangers pink yang bernama Kimberly ni boleh tahan juga orang dia ye ? "



ouh ouh yeahhh !


No comments: