28 May 2011

hidup bermasyarakat !

Sepanjang setahun lebih gua menetap kat rumah sewa gua yang sekarang ini , ada la dalam dua , tiga juga majlis kenduri yang diadakan di sekitar kawasan perumahan gua ni .
Malangnya , tidak ada satu majlis pun yang gua dan rakan rakan serumah dijemput untuk hadir memeriahkan majlis !
Paling latest gua rasa kenduri rumah dekat simpang nak masuk rumah gua tu ! Kemain meriah sampai pasang enam tujuh khemah kanopi . Tapi bukan nak jemput jiran sekeliling . Jenis kedekut kad kenduri .

Hal hal macam ni pastinya satu tamparan hebat bagi penggemar juadah nasik kenduri macam gua ni !
Kadang kadang gua sedih dan pilu juga dengan keadaan macam ni . Mana perginya spirit kejiranan dalam masyarakat kita pada hari ini ? Bukankah majlis kenduri kendara ini medium terbaik untuk kita saling kenal mengenali sesama jiran tetangga ? Chewaahhh .

********

Pagi tadi yang bagi gua pagi lagi tapi bagi orang normal lain dah tak berapa nak pagi sangat , gua keluar dari bilik menuju keluar rumah bagi memeriksa keadaan sekeliling . Manala tahu sepanjang gua tidur semalam ada orang kidnap kereta gua . Satu hal pulak gua nak kena keluar beli kereta baru hari ni . Dah la gua ni jenis orang yang sentiasa sibuk .

Melihatkan kereta kancil gua tu masih tegap bergaya depan rumah walaupun gua lupa tutup pagar rumah semalam , gua seraya menarik nafas lega sambil berfikir yang tuhan masih sayangkan kereta gua .

Namun ada sesuatu yang menarik pandangan mata gua ! Ada kertas tersepit elok dekat wiper kereta gua .


" Ah sudah ! Takkan kena saman pulak. Apa jadah tak tutup pagar rumah pun kena saman ni . " pikir gua sendirian.

Alangkah terkejutnya gua apabila kertas yang gua sangkakan surat saman itu rupanya jemputan ke kenduri kawen . Gua yang masih tidak percaya dangan situasi tersebut belek belek kad jemputan tu sambil baca berulang kali tarikh walimatul urus tersebut mana la tahu budak budak kecik anak anak jiran gua ni seronok seronok datang letak entah bila punya kenduri yang dah lepas .


Sabtu , 4 Jun 2011 !
Ya , tarikh ini akan gua simpan dalam memori gua hingga sampai saat gua dapat jamah nasik kenduri tu nanti !

Gua panjat anak tangga menuju kebilik kegirangan sambil tangan masih memegang erat kad jemputan majlis perkahwinan tersebut ! Hati gua berbunga bunga .



Mungkin inilah perasaan gembira hidup bermasyarakat !


ouh ouh yeahhh !

2 comments:

Cik Mushroom said...

Hang nie comel jaa lah wae.

Sengih je baca-.-

W a e said...

heheheh !