15 August 2010

5 ramadhan 2010

Najib kelam kabut turun tangga rumah .
aktif benar gaya orang baru lepas pekena air oren satu balang .
sambil turun tangga sambil mulut bertanya .
memang tak ada tatasusila langsung !

" wae kalau gua nak translate surat kiriman rasmi bahasa melayu ke bahasa inggeris , boleh ke tak copy paste semua terus kat google translate ? "

macam yang gua tulis dalam entri sebelum ni , gua memang memainkan peranan penting dalam hidup Najib .
Najib pasti merujuk sesuatu dengan gua terlebih dahulu .
kucar kacir juga hidup najib ni kalau tiada gua .

*tersenyum bangga*

" mana boleh Najib ! benda tu translate seketul seketul . Nanti berrterabur la grammar . " jawap gua serius .

najib gelisah .
esok dia dah nak kena hantar surat tunjuk sebab di atas ketidak hadiran dia ke kelas .
itu la balasan untuk orang pemalas .
dah penat gua tunjuk sifat-sifat mahmudah ke Najib , perangai pemalas tu juga yang diamalkan dia .
entah tiru perangai siapa la tu .
dalam kepala gua ni cuma terbayang Karim saja .

************
Najib ambil keputusan untuk translate sepotong demi sepotong ayat menggunakan google translate .
sambil-sambil tu dia rujuk juga ke gua .

walaupun gua sering memperoleh keputusan yang baik dalam mata pelajaran penulisan bahasa inggeris dan bahasa melayu di zaman persekolahan gua dahulu , gua sebenarnya kurang cenderung memilih soalan berbentuk format surat kiriman rasmi ni kalau dalam peperiksaan .
taste gua lebih into ke soalan berbentuk -
akhiri karangan anda dengan ayat " kami pulang ke rumah dengan hati yang gembira setelah berjaya mendapatkan cendol . . ."

**********

sambil Najib tekun translate surat dia , sambil gua rancak bermain fesbuk di sebelah .
sambil-sambil tu ada juga gua jeling jeling skrin laptop najib melihat perkembangan surat yang dikarang .
Najib ni bukan boleh harap sangat , kang nanti dengan alamat-alamat pun dia pergi bantai guna google translate .



tiba-tiba gua dikejutkan dengan suara Najib yang naik berang !
" bikin gua panas la google translate ni ! ada ke patut dia translate nama gua Najib bin Abdu Greetings ! "

gua sekadar mampu gelak keh keh keh kat sebelah !



notakaki : nama sebenar Najib mengikut surat beranak ialah Najib bin Abdu Salam .


ouh ouh yeahhh

No comments: